Några funderingar
Hej!
Gjorde lite sökningar på Google för att se var den här sidan hamnar... För vissa ord (som jag tycker är relevanta) så hittar jag inte sidan. Visserligen har jag inte gått längre än sid 2 eller 3 i sökresultaten.
Undrar också hur många unika besökare sidan har? Lite enkel statistik som vi säljare kan få se vore bra och intressant!
Kategorierna känns lite... hmmm... det är bra att det är indelat i "användningsområde" men det är få kategorier.
Är det du som bestämmer vilka kategorier som skall finnas där eller är det något annat som styr? Om det är något annat som bestämmer vad som skall finnas där, vad är det? Ex är det antalet produkter som avgör.
Det finns ju så många områden att lägga in produkten i men kategorierna på sidan är så få. Ytterligare indelning behövs nog för att sidan skall kännas överblickbar.
Provade att klicka på övrigt för att se vad som kom upp i den kategorin. Det är väldigt mycket och väldigt olika saker. Läste iofs att det var någon förändring gjord så det kan ju vara så att säljare inte har placerat in sina produkter i rätt kategori.
Det jag undrar över är placeringen i kategorin övrigt. Vilken produkt hamnar överst, och varför? Det kan ju inte vara senast inlagda utan det måste bero på något annat. Antal klick kanske?
Jag gillar verkligen utseendet på sidan! Snygg och ren. Lätt att förstå.
En sökfunktion vore som sagt bra, men det läste jag ju att det var på gång! :)
Mvh Åsa
Kreativa dagar
Hej Åsa,
Det var en del frågor, ska försöka ta dem i tur och ordning ;-)
Eftersom vi öppnade på allvar i tisdags så är webbplatsen fortfarande precis i startfasen än så länge.
När del gäller Google så brukar man räkna med att det tar minst 6 månader för en webbplats att få genomslag i sökresultaten. Detta beror dels på att Google bedömmer webbplatser som varit med ett tag som mer seriösa och dels på att antalet länkar till webbplatsen vanligtvis ökar med tiden. Redan nu kan vi se en del sökmotortrafik, men då framförallt för sökord med ganska liten konkurrens: namnen på vissa säljare, ovanligare material och vissa smyckestyper. Målsättningen är dock att vi om ett halvår ska vara med och konkurrera om sökord som konsthantverk, silversmide och scrapbooking.
Utförlig statistik är planerad – både när det gäller den egna butiken/egna varor och för hela webbplatsen. Det kommer dock dröja ett tag innan den är på plats. Just nu ligger vi på mellan 200 och 300 unika besökare per dag och ökar ganska stadigt.
Kategorisystemet är inte helt lyckat som det fungerar nu. Problemet är att göra avvägningen mellan säljarnas önskan att ha specifika kategorier som passar ens varor bra och köparnas behov av att enkelt få en överblick över innehållet.
Just nu så fungerar det så här:
- När vi märker att en kategori som tidigare varit tom börjar fyllas på med varor lyfter vi upp den i kategorilistan i högermenyn.
- När någon av övrigt-kategorierna börjar fyllas på med varor och det finns ett antal varor som passar in under en gemensam kategori så lägger vi till denna.
Vi vill helst undvika att skapa ett för detaljerat kategorisystem från början eftersom vi inte vet vilka typer av varor som kommer att vara populära att sälja. Smycken kommer antagligen vara populärt även i fortsättningen, men vi tycker det skulle vara jätteroligt med mer av exempelvis pappersvaror eller varför inte hemmagjorda tvålar eller kanske handgjort godis.
Hör gärna av dig om du har förslag på andra kategorier eller om du tycker att vi borde byta namn på de som finns.
När det gäller sorteringen av varor i kategorierna så sker det just nu i första hand efter antalet bilder på varan och i andra hand efter en slumpmässig ordning som görs om en gång varje timma.
Det var i alla fall några svar. Högst upp på listan just nu står att bygga ut webbplatsen med hjälptexter – som det är nu kan det vara lite svårt att hitta information om hur allt fungerar – förhoppningsvis blir det bättre snart.
/Marcus
Tackar för ett utförligt svar! :)
Mvh Åsa
Kreativa dagar