Svenska smyckesentrepenörer

Vilka är våra mest kända svenska entreprenörer som tillverkar och säljer smycken? Här presenterar vi några av de mest framgångsrika formgivarna inom smyckesbranschen i Sverige idag. Var och en har hittat sin speciella nisch och har funnit olika vägar till entreprenörskapet. Några har börjat från hantverket, andra har funnit sin väg genom formgivningsbranschen och vissa har börjat genom marknadsföring och affärskontakter.

Efva Attling

Efva Attlings smycken kännetecknas av att de oftast är gjorda av silver och har synliga budskap som är stämplade på tydliga former. Hennes kollektioner kännetecknas även av inspiration från musikvärlden och från naturen. Inte sällan jobbar hon med välgörenhet och uppmärksammar utsatta grupper och särskilda händelser. Efva Attling föddes 1952 och har en bakgrund som sångerska och fotomodell. Den första butiken öppnades 1999 och företaget har idag 200 återförsäljare och sju butiker. Företagets motto är “Beauty with a thought”.

Edblad

Edblad grundades 2006 av formgivarna Hans och Cathrine Edblad och deras vision är att kunna erbjuda vardagslyx åt alla kvinnor. Deras smycken är ofta gjorda av stål vilket skiljer dem från många andra smyckesmärken. I övrigt finns det många likheter med klassiska silversmycken, såsom stora släta ytor där form är den viktigaste faktorn för estetiken. Den första butiken öppnades i Grisslehamn och idag finns det 800 återförsäljare och 15 butiker.

Snö of sweden

Det här företaget startades 2001 av entreprenören Lena Jonsson Näslund och deras smycken känns igen på att det är mycket stenar och pärlor tillsammans med oädla metaller i en lägre priskategori. Företagets vision är att kunna erbjuda en extra touch av skönhet till den insiktsfulle konsumenten. Familjeföretaget som involverar Lena och hennes man Anders Jonsson drivs från Östersund och har varit mycket framgångsrikt framför allt i Sverige men också i andra länder i norra Europa. Det var från början mest en slump att det blev smycken för grundaren Lena, som hade studerat marknadsföring och startat upp ett varumärke innan hon visste vad det skulle innehålla.


Comments are closed.